Monday, July 27, 2009

Masalah EPF.....

Bila ckp pasal EPF ni, aku rasa bukan aku sorg je yg bermasalah, ramai jugak yg senasib ngan aku, tapi alhamdulillah, company tempat keje baru aku skrg ni, buat masa nie, epf n socso dibayar oleh majikan aku. Cuma epf aku tahun lps jer bermasalah, disebabkan company aku sblm nie, suka mengelak dr membayar epf dan juga socso, senang citer, suka berhutang, nasib baiklah dia berhutang ngan staff dia sendiri, kalau berhutang dgn 'along', x pasal2 kepala kene potong.
Aku bukanlah membenci majikan aku sblm nie, jauh sekali berdendam. Cuma tolonglah bayar hutang2 yg telah awak hutangkan tanpa kerelaan dari pihak saya. Bg aku dia berhutang tanpa terlebih dahulu bertanya pada staff dia, dia x nak bayar gaji, x nak bayar epf, x ak bayar socso, atas kehendak pihak majikan. Ada ke manusia mcm nie, Ex-majikan aku, agak mewah jugaklah, berkereta Merc, mempunyai drebar lagitu, tapi epf staff x nak dibayar. Pelik jugak manusia mcm nie, dia boleh hidup mewah tapi dlm masa yg sama dia biarkan hidup org lain menderita di atas hutang2 yg dia ciptakan.
Semalam, aku ader terbaca satu forum ni, dlm forum ni ader mengisahkan tentang ex-company aku, ramai jugaklah yg komen pasal ex-company aku ni, rata2 bekas2 pekerja ex-company aku dulu. Ramai yg marah pd ex-majikan aku kerana x bayar epf, ader sesetengah tue kata x bayar gaji sampai 4-5 bulan, huhuhuhuhu.... masa time aku keje dulu ada gaklah diorg x bayar gaji, lebih jurang 2 bln lebih tanpa notis plak tue, buat bodo jer majikan aku, lalu berselisih ngan staff buat bodo jer, mcm x der parasaan jer aku tengok, mcm x de ape yg berlaku, padahal gaji x bayar, epf x yah citer ahh, memang x bayar. Tensen memang tensen lah masa tue, nak makan pun tercekik, nak pi keje pun kene pikir 2-3 kali. nak isi minyak, nak bayar tol. nak bayar parking, lu pikir lah sendiri. Tapi ex-majikan aku tetap maintain, pg2 makan kat kedai mamak, aku ni, nak makan pun susah, diorg plak boleh kenyang makan, padahal staff diorg nak hidup pun susah.
X der niat aku utk mengaibkan sesiapa, tapi sedar lah wahai bekas majikan aku, x kan senang hidup ko di atas penderitaan org lain. Dan aku berharap, tolong lah langsaikan hutang2 yg telah ko ciptakan sendiri. Kalau boleh tahun nie, aku nak diorg bayar lah epf aku. Kalau ikutkan hati aku, nak jer aku maki jer, tapi ikutkan akal, x jadilah pulak, sbb nya aku mempunnyai akal yg dikurniakan oleh Allah utk berfikir. Kadang2 aku terfikir jugak kenapalah org suka berhutang dan mencipta hutang, padalah diorg boleh mengelak dr berhutang. Aku pun manusia biasa dan aku juga berhutang, berhutang ngan PTPTN, hutang ngan bank sbb beli kerete. Tapi aku x pernah terlepas dari membayar setiap bulan hutang2 aku, tapi knp majikan aku boleh biarkan staf x makan, biarkan staf x der duit, asalkan hidup dia sempurna, asalkan dia dpt pakai merc, asalkan dpt pakai driver, asalkan company berjalan dgn lancar. Entahlah, kadang2 manusia nie terlalu pentingkan diri sendiri, sampaikan org lain terabai. Insyaallah, tuhan maha berkuasa dan tuhan maha adil, hari ni ko buat org lain menderita, insyaallah suatu hari nanti tuhan akn membalas nyer.
Berbalik kpd epf, sebenarnya kerajaan malaysia mempunyai akta yg melindungi pekerja, majikan memang wajib membayar epf, kalau tidak majikan akan berhadapan dgn mahkamah sekiranya tidak membayar epf. Tapi akta tersebut,tidak membuatkan para2 majikan merasa gerun, termasuklah ex-company aku, begitu tegar diorg nie. Entahlah sampai bila diorg nak sedar. Aku berharap dan aku berdoa semoga tuhan memberikan hidayah dan juga petunjuk kpd meraka. Aminn.......

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 Seindah Ciptaan Tuhan. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase